bulibold.dk: Alt om tysk fodbold - Bundesliga, podcast, Tysklands landshold, fodboldrejser og billetter
Home > 1. Bundesliga > Virtuelle pølser og spøgelsesbilletter skal redde tysk fodbold

Virtuelle pølser og spøgelsesbilletter skal redde tysk fodbold

Pølser, tysk fodbold

Tysk fodbold er presset på økonomien grundet coronavirus. Situationen er særlig slemt hos de mindre klubber, der må tænke kreativt i disse tider for at få det til at løbe rundt.

11. marts blev den sidste tyske fodbold kamp spillet, da Gladbach og Köln mødtes i et udsat derby uden tilskuere. Siden da har tysk fodbold været sat på pause. Foreløbigt frem til den 2. april, men DFL foreslog for nyligt, at pausen som minimum udvides til den 30. april. En endelig beslutning træffes i næste uge, men meget tyder altså på, at der kommer til at gå lang tid, før vi igen ser bolden rulle i Tyskland.

De manglende kampe betyder også manglende entreindtægter og tv-penge, og det truer lige nu en række klubber på eksistensen. Ikke mindst de mindre klubber i de næstbedste rækker, der derfor har været nødsaget til at tænke kreativt i forhold til at skrabe penge sammen.

Bochum var en af de første klubber til at engagere sine fans, da de solgte Geistertickets (spøgelsesbilletter) til deres kampe, der oprindeligt skulle spilles bag lukkede døre, inden de helt blev aflyst. Det lykkedes klubben at sælge omtrent 2.000 billetter på få dage, inden de stoppede for salget.

BFC Dynamo, der til dagligt spiller i regionalligaen, har fulgt trop og arrangeret en falsk kamp mod det de kalder for klodens mest forhadte hold, FC Corona Convid-19, hvor en billet kan erhverves fra 1 – 1500 euro.

Lokomotiv Leipzig sælger også billetter til en virtuel kamp, og her koster billeterne kun 1 euro, hvilket også er grunden til, at klubben allerede nu har solgt 57.000 billetter. Ambitionen er dog at sælge over 120.000 billetter.

Den tidligere storklub, Rot-Weiss-Essen, er gået skridtet videre og sælger ikke bare billetter til en ikke-eksisterende kamp, men de sælger også virtuelle pølser og øl til selvsamme kamp. I skrivende stund er der solgt over 3212 billetter, 17 VIP Billetter, 2665 Bratwursts og 6493 øl i følge klubbens hjemmeside. En øl koster i øvrigt 4 euro, mens en Bratwurst kan fås for 2,5 euro, hvis du pønser på at støtte klubben, og skulle sæsonen genoptages, veksles de virtuelle øl og pølser til tilgodebevis, som kan benyttes på stadion.

Læs også: Bundesligaens billigste øl og stadionplatte

Hos Chemie Leipzig, liegeledes at finde i Regionalligaen, kan fans købe støttepakker for et beløb mellem 28 euro og 450 euro, hvori man som fan blandt andet får et specialdesignet halstørklæde og et holdbillede. Målsætningen var at indsamle 80.000 euro, men støttepakkerne har været så populære, at klubben allerede har indkasseret knap 90.000 euro. Du kan se mere til støttepakkerne på klubbens hjemmeside.

Endelig har så Hansa Rostock forsøgt at opfordre sine fans til at hamstre ved i bund og grund at sætte hele sin online fanshop til salg. 11.500 fanartikler skal væk, og der er allerede solgt over 7500 styks merchandise i løbet af fem dage.

Flere regionalligahold sælger billetter til virtuelle kampe, og det er mere end nogensinde før op til de lokale fans at redde de mindste hold i tysk fodbold.

You may also like
Bundesliga, Bundesligatrøjerne
Oversigt over fordelingen af TV-penge i Bundesligaen 2024/25
Øl, stadionplatte, promillegrænse
Bundesligaen indfører en promillegrænse for den kommende sæson
Øl, stadionplatte, promillegrænse
Union Berlin har Bundesligaens billigste stadionplatte
Optakt, Bayern München, øl på stadion
Bayern München forventer fuldt hus og serverer øl på stadion