TV-penge for sæsonen 2024/25 er blevet fordelt, og ikke overraskende, er det Bayern München, der indkasserer flest, mens oprykkerne fra St. Pauli og Holstein Kiel ligger i bunden.
Fordelingen af TV-penge er en af klubbens vigtigste økonomiske fundamenter, da man modsat præmiepenge og transfers kan tillade sig at budgettere med denne indtægt på forhånd. Af samme årsag har man forsøgt at lave en fordelingsnøgle, der sikrer en form for ligestilling, men også favoriserer tidligere års præstationer. Derfor får Bayern München vanen tro flest penge, mens Dortmund og RB Leipzig følger lige efter.
Fordelingsnøgle for TV-penge
Pengene fordeles ud fra fire kriterier
– 50 procent af det samlede beløb fordeles således helt ligeligt mellem klubberne
– 43 procent fordeles ud fra klubbernes præstationer i de senere sæsoner
– 4 procent fordeles ud fra klubbernes succes med ungdomsafdelingerne
– 3 procent af tv-pengene gives ud fra den interesse/antal seere, som klubberne hver især tiltrækker
Fordeling af TV-penge i Bundesligaen
BAYERN MUNCHEN
70,582 millioner euro
BORUSSIA DORTMUND
68,341millioner euro
RB LEIPZIG
66,140 millioner euro
BAYER LEVERKUSEN
64,785 millioner euro
FREIBURG
63,913 millioner euro
EINTRACHT FRANKFURT
63,656 millioner euro
UNION BERLIN
60,837 millioner euro
TSG HOFFENHEIM
60,023 millioner euro
VFL WOLFSBURG
56,742 millioner euro
VFB STUTTGART
56,608 millioner euro
GLADBACH
53,483 millioner euro
MAINZ
50,890 millioner euro
AUGSBURG
46,553 millioner euro
WERDER BREMEN
43,684 millioner euro
VFL BOCHUM
39,921 millioner euro
HEIDENHEIM
38,197 millioner euro
ST. PAULI
31,994 millioner euro
HOLSTEIN KIEL
29,424 millioner euro
Det er samme fordelingsnøgle, der gælder i 2. Bundesliga
Her er det FC Köln, der scorer højest med en indtægt på 28,229 millioner euro. Hertha BSC og Schalke følger lige efter med henholdsvis 23 og 20 millioner euro, mens HSV blot er nummer fem med 18,228 millioner euro. Ulm er den af de 36 Bundesligaklubber, der får færrest penge, da de for 2024-25 sæsonen kun indkasserer 7,854 millioner euro.