Torsdag besluttede Schalke at fjerne hovedsponsor Gazprom fra deres trøjer efter Ruslands invadering af Ukraine. Et drastisk men nødvendigt skridt efter et langt og kontroversielt sponsorat.
“Politik og fodbold bør skilles ad”. Sådan lyder postulatet ofte fra fans, personer eller interessenter, som ønsker at legitimere eller omgå et omtåleligt emne, der på den ene eller anden måde har relation til fodbolden. Men efter den russiske invasion i Ukraine i nattens løb, har Schalke taget konsekvenserne af dette og har fjernet Gazprom som hovedsponsor fra deres trøje, ligesom Gazproms repræsentant i bestyrelsen, Matthias Warnig, er ‘trådt tilbage’ med øjeblikkelig virkning. Et stort moralsk skridt i en fodboldverden, hvor at spekulative sponsorer fra autoritære regimer vinder indpas i international fodbold.
I 2007 skrev daværende bestyrelsesformand Clemens Tönnies under på en aftale med den statsejede russiske gas-gigant, Gazprom. Sponsoraftalen indbragte €15M om året, og det var et resultat af de forbindelser, som den kontroversielle forretningsmand havde opbygget gennem virksomheden Tönnies Fleischwaren, der har adskillige underafdelinger og relationer til russisk erhvervsliv.
Gazprom har ligeledes altid været en kontroversiel aktør som statsejet virksomhed og med en lyssky forretningsmand i bestyrelsen. Oftest med en baggrund i de russiske efterretningstjenester og med stor magt i det russiske autokrati. Tönnies relation til det russiske erhvervsliv og Gazprom har fastholdt sponsoratet, og selvom det mødte voldsom kritik ved Ruslands annektering af Krim i 2014, holdt Tönnies fast i aftalen med afsæt i den økonomiske gevinst.
Schalke gik ned – Gazprom holdt ved
Efter ti års partnerskab, blev aftalen forlænget med fem år yderligere i 2017, nu med udløb i sommeren 2022. Aftalen indbragte Schalke €20M om året og med yderligere bonusser på op til €30M om året, har aftalen uden tvivl skabt en solid økonomisk ballast i klubben. Clemens Tönnies personlige relation med CEO fra Gazprom, Alexei Miller, gjorde udslaget for en forbedret aftale.
Læs også: Clemens Tönnies – Kotelet-kejseren, Putins tyske forbindelse og “inhuman”
Siden hen er Clemens Tönnies blevet fortid i klubben, men aftalen med Gazprom har været bibeholdt og har været udslagsgivende for, at Schalkes økonomi ikke blev truet yderligere i forbindelse med nedrykningen fra Bundesligaen i sommeren 2021. Da coronapandemien brød ud og nedlagde fodbolden, var Schalke en af de klubber, der var i overhængende fare for at gå konkurs, men pengene fra blandt andre Gazprom holdt dem ovenvande,
Den russiske olie- og gasgigant havde mulighed for at trække sig fra sponsoratet efter nedrykningen, men valgte i stedet at forlænge aftalen med tre år, om end beløbet sandsynligvis var sænket markant. Glædeligt og nødvendigt for Ruhr-klubben, som havde brug for den økonomiske sikkerhed og ro, som det kræver at bringe en klub tilbage på rette fod igen. Alt andet lige har Schalkes bestyrelse valgt at træffe den svære beslutning og fjerne Gazprom fra klubbens trøjer og erstatte det med et klassisk “SCHALKE 04”, og mon dog der går særlig længe, før samarbejdet mellem virksomheden og klubben er opsagt?
I skrivende stund er Gazprom logoet fortsat at finde på klubbens hjemmeside, og der er ej heller meldt noget ud om, hvor lang tid Gazprom skal være fjernet fra trøjen, og om sponsoratet decideret er opsagt.