bulibold.dk: Alt om tysk fodbold - Bundesliga, podcast, Tysklands landshold, fodboldrejser og billetter
Home > 1. Bundesliga > Kronhjorte, kondomer og kyllinger – trøjesponsorer og deres historie i Bundesligaen
Schalke, Gazprom, trøjesponsorer

Banker, bettingfirmaer, bryggerier og biler.

Der er ikke meget spræl i nutidens firmanavne, der pryder brystkassen på bundesligaspillernes trøjer.

Bundsolide virksomheder, der skal have boostet deres image og brand ved at have deres navnetræk stående på de spillertrøjer, der uge efter uge bliver set af millioner og bliver langet over disken i lige så stort antal.

I dag er det sjældent, at en trøjesponsorer vækker den store opsigt. Det skulle da lige være Werder Bremen, da de for nogle år siden fik kyllingefabrikanten Wiesenhof som trøjesponsor. Det udløste en del protester fra folk, der mente, at Werder Bremen havde blod på trøjerne via sponsoratet.

Der blev også løftet øjenbryn, da Schalke 04 nærmest ud af det blå i 2007 indgik en stor sponsoraftale med det statslige, russiske gasselskab, Gazprom, som blev fastholdt ind til i foråret, da sponsoratet blev for kontroversielt oven på den russiske invasion af Ukraine.

Læs også: Schalke og Gazprom – et kontroversielt samarbejde

Men – som det altid er – var alting bedre i de gamle dage. Dengang kunne trøjesponsorater vække både vrede og forargelse. Vi har taget et kig på nogle af de mest opsigtsvækkende.

Den første trøjesponsor:

24. marts 1973 blev en historisk dag i Bundesligaen. De indtil da jomfrueligt blanke brystkasser blev for første gang prydet med et sponsorlogo. Det var den legendariske kronhjort fra Jägermeister, der sad på spillertrøjerne hos Eintracht Braunschweig. I en lang periode op til den endelige lancering havde Braunshweigs præsident og mæcen, Günther Mast, ligget i strid med DFB omkring retten til at bruge logoet, og dommerne var i ugerne op til blevet informeret om ikke at fløjte kampen i gang, hvis de kunne se sponsorlogoet.

“Det var netop det, jeg ønskede mig”, sagde Günther Mast efterfølgende om striden. Inden da havde en generalforsamling besluttet, at klubbens logo skulle laves om til netop en kronhjort, der mistænkeligt meget mindede om Jägermeisters kronhjort-logo, hvilket DFB også nedlagde veto mod. Günther Mast forsøgte også at omdøbe klubbens navn til Jägermeister-Braunschweig, men det ville fodboldforbundet heller ikke være med til. I sidste ende kunne mæcenen dog glæde sig over, at de 100.000 mark, han havde givet for at få logoet på Braunschweig-trøjerne, havde givet omtale for et langt større beløb.

 

Den kontroversielle trøjesponsor:

FC Homburg nåede over to omgange i alt tre sæsoner i Bundesligaen i slutningen af 1980’erne. Deres ophold i den bedste række var formentlig gået i glemmebogen som kedelige grå mus på højde med Ingolstadt, Blau-Weiss Berlin eller VfB Leipzig, hvis det ikke var for en enorm strid om et trøjesponsorat i sæsonen 1987-88.

I mere end en halv sæson måtte homburgerne optræde med en sort overstregning på spillertrøjerne. Men de 200.000 mark, som sponsoren havde givet for sponsoratet, viste sig at være mere end særdeles godt givet ud, for alle vidste, hvilket firmanavn der stod under overstregningen.

Det var kondom-virksomheden London, der havde købt pladsen på den ellers hvide trøje hos saarländerne, men det behagede på ingen måde Hermann Neuberger og Gerhard Meyer-Vorfelder, der tegnede toppen af DFB i slutningen af 1980’erne.

Homburg blev truet med at få trukket point eller bøder på 100.000 mark, hvis de valgte at spille med de kontroversielle trøjer. DFB’s holdning var dog ekstra kontroversiel i en tid, hvor HIV og AIDS var i kraftig stigning, og hvor førende politikere på samme tid bakkede op om kampagner for at benytte kondom.

Til sidst endte det dog med, at Homburg ad rettens vej fik lov til at spille med kondom-sponsoratet på trøjerne.

 

Rekorden:

Blandt de mest flittige trøjesponsorer gennem årene finder vi Trigema, der producerer sports- og fritidsbeklædning. 11 klubber har gennem årene haft logoet på trøjerne. Ingen virksomheder har været sponsorer i mere end fem klubber gennem tiden. Rekorden blev sat i 1988, Bochum, Mannheim og Kaiserslautern samtidig havde virksomheden som sponsor.

 

Den fælles indsats:

Efteråret 1992 var præget af flere tilfælde af racistisk uro i Tyskland. Det fik klubberne til for første gang at gå sammen i en fælles aktion. Derfor blev alle sponsorlogoer droppet til 17. spillerunde i december 1992 og erstattet af slogaen “Mein Freund is Ausländer” (min ven er udlænding). Siden har der flere gange været aktioner, der har sat fokus på forskellige temaer.

 

De legendariske trøjesponsorer:

Nogle trøjesponsorer bliver ved og ved og ved med at støtte en klub. Eksempelvis VW, der i snart 70 år har prydet trøjerne hos VfL Wolfsburg. Den store bilfabrik er klubbens økonomiske garant og har gennem årene lagt millioner efter millioner for først at få klubben op i Bundesligaen, siden etablere den mellem de 18 bedste, tyske hold og siden krydre det med mesterskab, pokaltitel og to deltagelser i Champions League.

Andre virksomheder, der engang var store, men siden er gået nedenom og hjem, har også prydet spillerdragterne i Bundesligaen. I midten af 1980’erne kunne man se computerproducenten Commodore pryde trøjerne hos Bayern München med Søren Lerby i truppen. Commodore var én af de store computerproducenter i pc’ens barndom, men da 80’erne blev til 90’erne kunne Commodore ikke længere følge med, og virksomheden gik i betalingsstandsning i 1994.

 

You may also like
Red Bull, RB Leipzig
Græssportsklubben RB Leipzig- den røde klud for tyske fodboldfans
DFB-Pokal, lodtrækning, DFB Pokal
Tåregas, stortalenter og 21 mål på 240 minutter: De vildeste 28 timer i DFB Pokal-historien
Borussia Dortmund, mål, 100 bedste mål, Karl-Heinz Riedle, Kælenavne
Tyske kælenavne: Fra Kugelblitz og Pannen-Olli til Titan og Tante Kähte
DDR, Die Wende
FDGB-Pokalfinalen 1990 – Mellem Murens fald og Die Wende