I løbet af de sidste par år har fodbold og kryptovaluta indledt en heftig flirt. Det er efterhånden blevet til en alvorlig kærlighedsaffære, der afføder et hav af NFT’er. Her er alt, hvad du skal vide om NFT’er i tysk fodbold!
Det gik ikke ubemærket hen, da UEFA annoncerede en ny sponsoraftale med Socios tilbage i februar 2022. Football Supporters Europe meldte hurtigt tilbage, at de var rystede over aftalen. Snarere mente de, at professionel fodbold burde beskyttes mod kryptovalutaens indtog i sportens verden.
Det betød imidlertid ikke, at kærlighedsaffæren mellem fodbold og krypto ophørte – tværtimod voksede den sig bare stærkere. Ganske vist var der ingen klubber fra Tysklands Bundesliga, der styrtede ud for at starte et partnerskab med Socios. Til gengæld begyndte en række NFT-partnerskaber at skyde op.
NFT’er og Ethereum-blockchainen
De populære NFT’er i tysk fodbold og Bundesligaen giver Ethereum-blockchainen vind i sejlene. Mange skabere af NFT’er foretrækker nemlig Ethereum. Derfor er en stor andel af de mange NFT-tokens (og måske også nogle af de bedste) hostet på denne blockchain-protokol.
De trendende NFT’er og kryptovalutaen, Ethereum, er altså tæt knyttet. Derfor er det ikke overraskende, at mange i 2022 spørger, hvordan køber man Ethereum? Det er ikke kompliceret, men det kan være hjælpsomt med en god guide, der tager dig igennem processen step for step.
Det er fornuftigt, at du får en vis indføring i, hvad Ethereum er, hvordan det fungerer, samt hvad du kan bruge Ether til. Derudover skal du have styr på alt fra Ethereum wallet til transaktioner, potentielle risici og meget mere.
Affæren mellem tysk fodbold og kryptovaluta
Bundesligaen har i løbet af dette år underskrevet tre store NFT-partnerskaber, nemlig med Sorare, OneFootball og Topps. Tilbage i maj 2022 havde DFL tildelt licenser til en værdi af mere end 179 millioner USD. Pengene gik til NFT’er, klistermærker og samlekort, og de svarede til en stigning på hele 208% i forhold til DFL’s tidligere aftaler.
De tre store partnerskaber kommer til at have ikke så lidt indflydelse på Bundesligaen i fremtiden. Lad os kigge i krystalkuglen og se, hvad vi kan forvente af 2023/2024-sæsonen:
- I 2023/24-sæsonen vil OneFootball komme til at fungere som en officiel partner i ligaen. De får rettigheder til at skabe både samlekort og NFT-videoer, som købes og sælges på Aera-markedspladsen.
- Sorare vil få eksklusive rettigheder til at benytte NFT’er, som er baseret på ligaens fodboldspillere i et fantasy-spil.
- Og sidst, men ikke mindst, får Topps rettigheder til at skabe fysiske digitale klistermærker, samlekortspil og NFT’er.
Der er altså lagt store planer for det fremtidige kærlighedsforhold mellem tysk fodbold og NFT’er. De førnævnte aftaler gælder indtil slutningen af 2024/2025-sæsonen, med undtagelse af Topps rettigheder til at kreere fysiske klistermærker. Denne aftale gælder helt indtil slutningen af sæsonen, 2028/2029.
Når fodboldstjerner bliver til NFT’er
I “gamle dage” var det papirkort med de store tyske og internationale fodboldspillere, der udgjorde populære samlerobjekter. I dag er verden imidlertid langt mere digital, og fodboldorganisationer og fans følger med. Derfor er det heller ikke overraskende, at du i 2022 finder samlerobjekter online, i form af NFT’er.
Her finder du alt fra digital kunst til billeder og videoøjeblikke, baseret på fodboldstjerner, kampe og turneringer. Eksempelvis kan du finde den berømte NFT baseret på den omdiskuterede brasilianske fodboldstjerne, Neymar. Her er stjernen fremstillet som en tyggegummigumlende, pink abe med festhat og solbriller. Stjernen promoverede blandt andet NFT’en på Twitter, hvor den blev lidt af en sensation.
For ti år siden havde du måske ikke forudset, at kryptovaluta ville være en del af livet som fodboldfan. Men tiderne skifter, og alt tyder på, at forbindelsen mellem NFT’er og tysk fodbold kun bliver stærkere i fremtiden.
Kilde: Unlash