Under sloganet ”Fortuna für Alle – Alle für Fortuna” prøver Fortuna Düsseldorf en hidtil ny vej til at drive en fodboldklub på. Spørgsmålet er, om vejen er gangbar, eller om klubben sælger ud i forhold til det produkt, som den vil have tilskuerne til at vælge.
Düsseldorf og ”düsseldorferen”
Düsseldorf er hovedstaden i Tysklands folkerigeste delstat Nordrhein-Westfalen. Den har fået sit navn efter floden Düssel, der udmunder i Rhinen samme sted.
Selvom byen er en af de 53 byer, der udgør Metropolen Ruhr, så føler indbyggerne sig ikke som en del af Ruhr-potten men kigger i stedet mod den gamle tyske region Rheinland, hvor man mere levede af at producere vin i stedet for at grave efter kul.
Forskellen ses tydeligt på selvforståelsen. Hvor den jævne person fra Ruhr-Distriktet er stolt af områdets arbejderbaggrund og hylder det nære, så ser ”düsseldorferen” sig som en langt mere åben og metropolitisk person. Sat på spidsen, så er den gennemsnitlige düsseldorfer mere til museer og vinbarer, hvor en person fra Gelsenkirchen, Dortmund eller Bochum mere er til stadion eller den lokale kneipe.
Fortuna Düsseldorf
Klubbens fulde navn er Turn- und Sport Verein Fortuna 1895 e. V, og som klubnavnet antyder, så er den i dag 118 år gammel. Klubben vandt sit eneste tyske mesterskab i 1933 men har vundet DFB-Pokalen i både 1979 og 1980. Her satte klubben en rekord, der står endnu, ved at være ubesejrede i 18 kampe i træk.
I 1979 nåede klubben finalen i pokalvindernes Europa-Cup, hvor Düsseldorf tvang Barcelona ud i forlænget spilletid, som dog blev tabt 3-4 efter forlænget spilletid.
Siden har der været langt mellem snapsene for Fortuna. Klubben rykkede ud af Bundesligaen i 1987, og siden har klubben mest gjort sig bemærket ved at nærme sig rekorden for flest op- og nedrykninger i tysk fodbold.
Reddet af et punk-band
Præcis som i så mange andre klubber har Fortuna Düsseldorf ofte haft ondt i økonomien. Da holdet i 1992 – første sæson efter Genforeningen – som det eneste hold nogensinde sluttede på 20. pladsen i Bundesligaen, ville holdets nye træner – den karismatiske bosnier Alexandar Ristic gerne have fat i Fortuna Kölns Anthony Baffoe. Klubben havde ikke råd, men så trådte punk-bandet ”Die Toten Hosen” til og købte ghaneseren til klubben.
I 2001 var det helt galt. Klubben var netop rykket ned i regionalligaen, og krisen kradsede således både sportsligt og økonomisk. Igen trådte ”Die Toten Hosen” til og lod det lokale bryggeri ”Diebels” sponsere bandets tour, mod at alle pengene tilfaldt Fortuna Düsseldorf.
I 2008 rykkede Fortuna op i 3. Liga, hvor den kun skulle bruge en enkelt sæson, før den igen var i 2. Bundesliga. Fortuna Düsseldorf har siden, bortset fra tre sæsoner i den øverste række, været et af de bedre hold i 2. Bundesliga. Klubben er for stor til at rykke ned, men omvendt heller ikke stor nok til for alvor at spille med om oprykningspladerne til Bundesligaen, og det faktum vil klubbens ledelse gerne ændre.
Fortuna für Alle – Alle für Fortuna
Fortuna Düsseldorf har en hård kærne af ”Flingeranere”. Det er betegnelsen for Fortuna-fans, og navnet refererer til kvarteret Flingern – et arbejderkvarter i Düsseldorf, hvor klubben blev grundlagt. Klubbens ledelse vil dog gerne række længere ud en til de trofaste hardcore-fans og har derfor iværksat det nye projekt.
Hovedingrediensen er, at alle hjemmekampe skal være gratis. I stedet for at fansene skal til lommerne, har klubben skaffet seks sponsorer, der skal dække de manglende entréindtægter. I denne sæson kører det som et pilotprojekt, hvor fansene kan komme gratis ind til tre af sæsonens 17 hjemmekampe, men det er planen, at konceptet bliver bredt ud, så det på sigt kommer til at gælde samtlige hjemmekampe.
På klubbens hjemmeside bliver det bedyret, at indtægterne ikke kun kommer førsteholdet til gode, men at faste procentdele skal videre gives til bredden samt andre sportsinitiativer i byen.
Samtidig lover klubben, at fansene vil få større indflydelse på klubbens beslutninger, og at al aktivitet generelt bliver mere transparent.
Udefra betragtet kan det godt undre, at sponsorerne bare vil stille deres midler til rådighed og overlade en stigende del af indflydelse til klubbens fans, som samtidig ikke engang bidrager til klubbens økonomi. Tendensen blandt sponsorer og ejere i moderne fodbold er jo, at der er tale om mindre og mindre filantropi og mere og mere cool business.
Transparant eller ”Nacht und Nebel?”
Klubben vil miste 600.000 Euro pr. kamp eller 10 mio. euro pr. sæson i entréindtægter, hvis den giver afkald på entréindtægterne og gør alle hjemmekampe i en sæson gratis, og de tal er endda konservativt sat.
Det er ikke mange klubber, der kan tåle at give afkald på et sådant beløb og da slet ikke en klub fra 2. Bundesliga.
De firmaer, der sponserer kampene, vil helt sikkert have noget igen for deres investeringer. De vil givet kræve sponsorpladser, massiv tilstedeværelse på Esprit Arena samt adgang til tilskuernes data.
For at få fingre i de gratis billetter, skal fansene benytte en digital platform, hvor de givet vil blive afkrævet en lang række oplysninger. Johannes Koch, der er administrerende direktør i en af de deltagende virksomheder Hewlett-Packard, kan slet ikke få armene ned: ”Digitale platforme er grundlaget for banebrydende innovationer inden for både fodbold, administration og industri”. Når man tænker det her projekt ind i fodboldens verden, hvor der er en pris på alt, og hvor alt er til salg, så kan man med rette fortsat være en smule skeptisk overfor ”Fortuna für Alle”.
Gratis billetter er ikke lig med udsolgt
Til sæsonens første hjemmekamp mod Hertha, var godt 40.000 af de 54.600 pladser optagede, mens klubben måtte nøjes med 30.000 til den næste mod Paderborn.
Det er givet, at mange fans vil benytte sig af de gratis billetter, men det er langtfra en garanti for et fyldt stadion. F.eks. har både Hoffenheim og Leverkusen tidligere forsøgt sig med at lade en sponsor købe og gratis uddele samtlige billetter, og der var langtfra ”udsolgt”.
Hvis ledelsen så gerne vil drive en mere fan-venlig klub, kunne den sætte priserne ned, tilbyde socialt svagt stillede gratis billetter eller noget helt tredje. På den måde kunne klubben på en respektfuld måde invitere fansene ind og samtidig vise et signal, hvor man kan se, at her er tale om en fodboldklub, der tager sit sociale ansvar alvorligt.
Det bliver spændende på at følge projektet og måske man skal lade tvivlen komme Fortuna Düsseldorf til gode, men man kan også frygte, at klubben blot opnår, at blive bundet på mund og hånd af nogle sponsorer på en lidt anden måde, end det er tilfældet i Leipzig og Hoffenheim.
Klubben lover et mere transparent Fortuna Düsseldorf, men man kan godt frygte, at fansene i virkeligheden bliver udsatte for det modsatte, når de har været inde på platformen for at erhverve sig billetter.
I denne sæson kan man komme ”gratis” ind og se kampene mod K´lautern den 21. oktober, mod St Pauli den 28. januar og mod Eintracht Braunschweig den 7. april.