bulibold.dk: Alt om tysk fodbold - Bundesliga, podcast, Tysklands landshold, fodboldrejser og billetter
Home > 1. Bundesliga > Bundesligaen eksporterer: Indtages den sidste bastion?

Bundesligaen eksporterer: Indtages den sidste bastion?

Bundesligaen boomer til højre og venstre, men har altid haltet efter når det kommer til tv-pengene. Med en ny international aftale indgået med 21st Century Fox forsøger man at komme dette til livs. Vi ser på om det lykkes, og om det i virkeligheden er et problem…

Det er kun et år siden, at Bundesligaen sidst kunne præsentere en ny TV-aftale, der markant øgede ligaens og klubbernes indtjening. De nationale TV-penge steg dengang med 63% fra cirka €385 millioner per sæson til €628 millioner, mens de internationale rettigheder blev solgt for mere end dobbelt så meget som tidligere, nemlig €70 millioner.

Her, et lille år efter, kan det amerikanske selskab 21st Century Fox og DFL annoncere et omfattende samarbejde. Fra sæsonen 2015/16 vil Bundesligaen blive vist i alle nord- og latinamerikanske lande, næsten hele Asien og endnu flere lande i Europa. Aftalen betyder, at lande så forskellige som USA, Brasilien, Japan og Thailand alle vil have adgang til 1. og 2. Bundesliga, mens også Italien, Holland og Belgien har sluttet sig til det europæiske marked.

I Asien og Nord- og Sydamerika gælder aftalen i fem år, mens den i Europa gælder i to sæsoner. De økonomiske aspekter af aftalen er ikke blevet offentliggjort, men meldingerne lyder på €140 millioner per sæson – og altså en fordobling af det beløb, man fordoblede ved sidste tv-aftale for et år siden.

Det er en klar indikation på, at det tyske fodboldprodukt er i fremgang, men netop TV-pengene har længe været et område, hvor man har haltet markant efter de øvrige store ligaer rundt omkring i Europa.

Her følger en mere generel gennemgang af tv-pengenes rolle og fordeling i Bundesligaen, og hvad den nye udvikling kan få af betydning i fremtiden.

Fordelingen

For det første skal det pointeres, at omkring en femtedel af de nationale tv-penge går til 2. Bundesliga, så det reelle tal til uddeling mellem de 18 klubber i den bedste række er i virkeligheden lidt mindre.

Fordelingsnøglen udregnes ud fra et system, der tildeler klubberne point ud fra deres placering i indeværende sæson samt de tre seneste sæsoner. Den igangværende sæson tæller 40%, hvor klubbens placering i hver runde lægges sammen, forrige sæson vægtes 30%, sæsonen før det 20% og sæsonen for tre år siden tæller 10%.

Pointene veksles ikke direkte til tv-pengene, men angiver hvilken placering hver klub får i regnskabet. Nummer et i regnskabet får i denne sæson €976.000 mere end nummer to, som får samme beløb mere end nummer tre, og så fremdeles. Sidstepladsen vil således få 50% af hvad der tilfalder nummer et.

I øjeblikket (efter 8. spillerunde) ligger Bayern München øverst og står til €33,18 millioner mens Eintracht Braunschweig skraber bunden med €16,59 millioner.

Dårlig tv-aftale er et tveægget sværd

Før den et år gamle forbedring af tv-aftalen blev indgået, måtte Bundesligaen se til fra en klokkeklar sidsteplads blandt de fem store europæiske ligaer. Både Ligue 1, Serie A og La Liga (hvor kun to hold skummer fløden) kunne fordele flere penge blandt sine hold, mens Premier League var stukket helt af i toppen.

Sådan er det stadigvæk, men aftalen der blev indgået i 2012 har sendt Bundesligaen op på niveau med La Liga og Ligue 1.

At Tyskland har haltet efter på tv-fronten skyldes en række faktorer. En af årsagerne kan tilskrives kollapset af Kirch Media Group i 2002, der gik hårdt ud over både klubberne og generel betalingstv i landet. Sky, der sidder på de fleste rettigheder, har efterfølgende forsøgt at genopbygge en forretning, men det var først i 2012, at man begyndte at tjene penge og kunne undvære kapitalindsprøjtninger fra England.

En anden forklaring er, at de tyske klubber ikke på samme måde har været afhængige af tv-penge som tilfældet er i for eksempel Italien. I stedet har man en lang tradition for at opnå indtægter via kommercielle kanaler som trøje- og stadionsponsorater samt fra det lokale erhvervsliv. Således henter Bayern München over €200 millioner (svarende til 55% af deres indtægter) via kommercielle kanaler, mens tv-pengene står for 22%. Samme tal gør sig nogenlunde gældende for Borussia Dortmund og HSV, mens et hold som Inter henter 60% af deres indkomst fra tv-pengene.

En historisk aftale?

Den nye aftale med Fox, der sender €140 millioner til Bundesligaen hver sæson fra 2015, er på mange måder historisk. Produktet i Bundesligaen appellerer til seere over hele verden og interessen for ligaen boomer. På den baggrund er det imponerende, at man nu kan nå ud til seere verden over. Men økonomisk er det i virkeligheden kun et mindre tilskud til en i forvejen ret slunken tv-kasse.

Ligaen man gerne vil måle sig med er Premier League og her er man stadig milevidt efter. Den bedste engelske række får tilført omkring €864 millioner hvert år via udenlandske tv-rettigheder – eller hvad der svarer til over seks gange så meget som pengene fra Fox.

På sigt giver det dog ligaen mulighed for fænomenal eksponering og dermed yderligere vækstmuligheder, men den øgede fokus på det internationale marked har også mødt skeptiske røster i det tyske. De mange fans er bange for, at tv-selskaberne skal få for stor indflydelse og begynde at pille ved spilletidspunkter. Direktøren for DFL, Christian Seifert, har i første omgang udelukket dette, men i takt med at de finansielle tilbud vokser, kan det blive svært at holde fast i principperne.

You may also like
Schalke 04, maskot, Comebacks
Schalke: (Kon)Kurs mod 3. Liga?
Højdepunkter, optakt, Bayern München, Borussia Dortmund, Optakt: Bayern – Dortmund
Optakt: Bayern München – Borussia Dortmund
Optakt, Bayern München, højdepunkter
DFL fastsætter kamptidspunkter for runde 27 – 30 i 1. og 2. Bundesliga
Arminia Bielefeld, rejse, fodboldsrejse, fodboldweekend
Spilletidspunkter fastlagt frem til runde 18 i 1. og 2. Bundesliga