Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/bulibold.dk/public_html/wp-content/themes/urbanmag-v1-04/include/gdlr-admin-option.php on line 10
Anmeldelse af Bundesligatrøjerne for sæsonen 2023/24
bulibold.dk: Alt om tysk fodbold - Bundesliga, podcast, Tysklands landshold, fodboldrejser og billetter
Home > 1. Bundesliga > Anmeldelse af Bundesligatrøjerne 2023/24 – Fra jordskælv og farveblindhed til stadion og historie
Bundesliga, Bundesligatrøjerne

Ny sæson, nye trøjer.

Sådan har det efterhånden været i mange år, når klubberne var ved at gøre klar til en ny sæson, og denne sæson er ingen undtagelse.

Der er både godt og knapt så godt i bunken med Bundesligatrøjerne, som de 18 klubber vil iføre sig på hjemmebane i sæsonen 2023-24.

Flere af klubberne har originale ideer, men det er ikke helt så farvestrålende som de ideer, Das Aktuelle Sportstudio på ZDF diskede op med, et lille årti efter de første mål blev scoret i Bundesligaen,

Dengang mente de, at der manglede farve og kolorit på de daværende klubbers trøjer. Derfor havde de fået en designer til at lave sine farvestrålende forslag til, hvordan klubbernes trøjer i stedet kunne designes – og det blev nogle alternative forslag…

 

Der er igen masser af kreativitet, men knapt så meget farve i trøjernes udseende til den nye sæson, som vi kan nyde i mindst 34 kampe frem mod slutningen af maj 2024.

Bayern München  ⚽️⚽️⚽️

Mestrene overrasker til den nye sæson med at skifte den traditionelle røde trøje ud med en hvid trøje med røde ærmer. Til gengæld har den årelange sponsor fået indarbejdet sit logo på en ganske fin måde i trøjen.

Det er en hentydning til oprykningssæsonen i 1965, og resultatet er blevet en pæn, stilren men også lidt kedelig trøje, der er den noget nær diamentrale modsætning til den nærmest konstante uro, der er på Säbener Strasse.

Borussia Dortmund  ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️

Næsten-mestrene fra Borussia Dortmund har lidt utraditionelt ladet fansene komme med forslag til designet til den nye trøje, hvorefter der har været en afstemning om det bedste forslag.

Det er der kommet en ganske vellykket trøje ud af. Farverne er de klassiske gule og sorte, og med en silhouet af både Westfalenstadion og en hentydning til klubbens historiske rødder i Ruhr-distriktets kulminer, er der også træk tilbage til fortiden i klubben.

Et minus er sponsorlogoet, der med en delvis hvid farve stjæler lidt for meget af blikfanget på brystkassen. Til gengæld er klublogoet blevet flettet godt ind i det samlede design.

 

RB Leipzig  ⚽️⚽️⚽️⚽️

Energidrik-holdet fra Leipzig har efter sidste års trafikuheld af en trøje fået rettet op på designet. Den hvide farve er altdominerende, og det rødstribede vinkler på ærmerne falder godt ind i det samlede indtryk af trøjen. Desuden er klublogoet også flettet fint ind i på venstre brystkasse.

Det trækker dog igen ned, at sponsorlogoet fra den østrigske energidrik-koncern dominerer ganske meget på brystkassen. Gult er altid svært at sætte sammen med de grundlæggende rød-hvide farver, men det er ikke så voldsomt som tidligere år.

Union Berlin  ⚽️⚽️

Die Eisernen fra Köpenick har taget ligaen med storm i de første fire år, de har været blandt republikkens bedste hold. Trøjerne har dog ikke altid fulgt med de sportslige præstationer, og årets udgave er ingen undtagelse.

Den røde grundfarve er nydelig og der er indarbejdet nogle mindre mønstre i trøjen, der skal symbolisere bølgebryderne på Stadion an der Alten Försterei.

Det ændrer dog ikke i indtrykket af, at designet er blevet fundet i en brokkasse for Adidas’ østeuropæiske trøjedesign årgang 1982, og klublogoets placering på brystkassen tager alt for meget plads og opmærksomhed.

Nok står der Champions League i kalenderen for Union i denne sæson, men trøjen er snarere til den lokale Kreisliga.

 

SC Freiburg  ⚽️

Sportsklubben fra den sydvestligste krog af republikken har tidligere leveret fine trøjer, men sidste år var en af de dårligere årgange, og årets trøje følger op på sidste sæsons knapt så vellykkede design.

I år har man forsøgt sig med en hvid grundfarve og røde striber, men de røde striber minder mest af alt om en blanding af Terry Butchers forblødte Englands-trøje fra en landskamp mod Sverige i 1989 og linjerne fra en seismograf, der har registreret et jordskælv.

At både sponsorlogo, klublogo og producentenes mærke er holdt i sort og dermed ikke passer ind i det øvrige design, gør ikke trøjen pænere – tværtimod.

 

Bayer Leverkusen  ⚽️⚽️⚽️⚽️

Die Werkself skifter mellem farverne, og i år er sort blevet den dominerende farve på hjemmebanetrøjerne.

Det er der kommet et fint resultat ud af. Den sorte grundfarve er brudt af et rødt kors, der dækker hele trøjen.

Producentens logo og klublogoet er holdt i røde farver og passer godt ind i det samlede design, og selv om det er skrevet med hvidt, stjæler sponsorlogoet på brystkassen ikke opmærksomheden unødvendigt meget.

   Læs også: Få rabat på quiz om tysk fodbold 

 

Eintracht Frankfurt  ⚽️⚽️⚽️⚽️

Efter en vindertrøje i et enkelt cremehvidt design i sidste sæson, har Eintracht Frankfurt til den nye sæson også skiftet grundfarven i hjemmebanetrøjen.

Det hvide er blevet udskiftet med en sort- og rødstribet trøje, hvor striberne er placeret skråt, mens ærmerne er holdt i en enkel, sort farve.

Trøjerne giver mindelser om tidligere tider og læner sig op af de trøjer, man spillede med i slutningen af 1980’erne, hvor man blandt andet vandt DFB Pokal.

Sponsorlogo og klublogo er flettet ganske fint ind i trøjen, der dog ikke helt når den Champions League-kvalitet, som sidste sæsons trøje havde. Men mindre kan også gøre det, og årets trøje er klart Bundesligaen værdig.

 

VfL Wolfsburg  ⚽️⚽️⚽️

Det grønne i VfL Wolfsburgs trøjer er noget nær det eneste grønne, der findes i bilbyen, der for 85 år siden blev placeret midt på en pløjemark i det østlige Niedersachsen. Trøjerne er tænkt som en hilsen og markering til byens jubilæum i år.

Den lysegrønne farve er ganske fin, men svarer også til det lidt kedelige image, som VfL Wolfsburg har oparbejdet de senere år med midterplaceringer uden helt at nå hverken top eller bund. Til gengæld er den skrå overgang til den nederste tredjedel af trøjen, der er hvid, ganske flot. Omvendt er sorte logo fra både bilfabrikken og trøjeproducenten med til at trække det samlede indtryk ganske meget ned.

 

FSV Mainz  ⚽️⚽️⚽️⚽️

Mainz kalder sig selv for karnevalsklubben og det Kroatien-inspirerede design giver også mindelser om netop karneval. Den er inspireret af den trøje, Mainz spillede i for 26 år siden, hvor man blandt andet havde en habil angriber ved navn Jürgen Klopp i truppen.

De rød-hvide skaktern er ganske vist noget større end man kender det fra de klassiske kroatiske landsholdstrøjer, men det trækker op i trøjen, at man har holdt sig udelukkende til rødt og hvidt og at sponsorlogoet ikke griber forstyrrende ind i designet.

 

Borussia Mönchengladbach  ⚽️⚽️⚽️

Die Fohlen har gennem årene lavet nogle fine trøjer og lige som flere andre klubber har die Borussen hentet inspiration i fortiden til årets trøje.

Trøjen er denne gang overvejende hvid, hvor det kun er kraven og det nederste af ærmerne, der har de klassiske grønne og sorte striber. Det er ganske vellykket, hvis det ikke var for sponsoren, der endnu en gang insisterer på at smadre en flot trøje ved at smide to orange bogstaver ind på brystkassen.

1. FC Köln  ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️

For andet år i træk har Hummel designet 1. FC Kölns trøjer og det er de sluppet godt afsted med.

En klassisk hvid trøje uden de store dikkedarer er altid flot, og det bliver ikke ødelagt af irriterende eller grimme sponsorlogoer. Det hele spiller godt sammen og giver mindelser om den trøje die Geissböcken blev mestre i i den allerførste Bundesliga-sæson. Et minus er dog, at et grønt sponsorlogo har fundet vej til den nederste del af det venstre ærme, men det ændrer ikke hovedindtrykket af en flot trøje.

 

TSG Hoffenheim  ⚽️⚽️⚽️

Selv om de gerne vil lege med hos de store, kan TSG Hoffenheim ikke komme uden om, at de er en lille klub fra en undseelig landsby, der kun er med blandt de allerbedste, fordi byen tilfældigvis har opfostret en multi-milliardær, der har postet masser af penge i sin barndomsklub.

De beskedne omgivelser går også igen i trøjedesignet. Det er en fin, mørkeblå farve, der har forskellige mønstre indgraveret. Men det er ikke noget, der sådan rigtigt skiller sig ud og skilter med at være noget, den ikke er – altså lidt som Hoffenheim er som klub blandt de 18 bedste i Bundesligaen…

Til deres ros skal dog siges, at de forskellige logoer er integreret ganske fint i trøjen, selv om de blå nuancer i sponsorlogoet og klublogoet ikke helt matcher trøjens mørkeblå grundfarve.

 

Werder Bremen 

At ikke alt fra Hummel er flot og lækkert, snarere tværtimod, er Werder Bremens trøjer et godt eksempel på.

Af uransaglige årsager er hanseaterne hoppet i Hummel-fælden med at genopfriske og genopfinde designet af den danske landsholdstrøje fra 1986. Dengang var trøjen nytænkende og fed, men i 2023 falder den totalt igennem som et levn fra fortiden, der minder om en rødgrøn-farveblind udgave af den  danske trøje fra de glade Mexico-dage.

Behøver jeg at nævne, at sponsornavnet er noget nær usynligt i den underlige farvelade-collage, som trøjen i 2023-udgaven er blevet til?

 

VfL Bochum  ⚽️⚽️⚽️

I sidste sæson havde Bochum en ganske vellykket og enkel dybblå trøje. Den har man næsten bibeholdt til den nye sæson, men den er tilføjet smalle, diagonale hvide striber.

Der er ikke det store spræl i trøjen, som giver mindelser om Bochums 80’er- og 90’er-image som ligaens grå mus, der sjældent gjorde det store væsen af sig.

Det taler dog til trøjens fordel, at alle logoer er flot indarbejdet i trøjen.

 

FC Augsburg  ⚽️⚽️⚽️⚽️

Efter sidste års design, der mest af alt mindede om en pyjamas, har designerne taget sig sammen og leveret en ganske anstændig trøje.

Selv om farverne ikke er helt som forbilledet, er det tydeligt at se, at Augsburg har ladet sig inspirere af Borussia Möncengladbachs ikoniske trøjer fra begyndelsen af 1970’erne.

Det har givet et ganske vellykket resultat, men klubbens uformelige logo på brystet er med til at trække det samlede indtryk lidt ned sammen med forsikringsselskabet, der lægger navn til sponsorlogoet på brystkassen.

Skulle de senere års trøjedesign være målestok for placeringen i Bundesligaen, bør Augsburg som minimum rykke op til kampen om de europæiske billetter efter masser af tid i bunden af rækken.

 

VfB Stuttgart  ⚽️⚽️⚽️⚽️

Er der noget, man kan være sikker på i hver eneste sæson, er det den røde ring, der går hele vejen rundt på brystkassen på VfB Stuttgarts trøjer.

Den er naturligvis også med i år, og er med til at gøre trøjen klassisk og letgenkendelig. Til gengæld er den klassiske, hvide grundfarve til den nye sæson tilsat nogle små, røde striber, der ligner en efterårsregn over den ombyggede Mercedes Benz-Arena.

Farverne er holdt i de klassiske røde og hvide med en lille klat gul, der er en del af  Stuttgarts klublogo, der lidt utraditionelt er placeret midt på brystkassen. Til gengæld trækker det ned, at der også er fundet plads til et sort sponsorlogo på den nederste del af venstre ærme.

 

SV Darmstadt 98  ⚽️⚽️⚽️

Efter nogle års fravær er klubben med det fedeste stadionnavn (Böllenfalltor) tilbage i Bundesligaen. Og lige som med stadionnavnet er der også noget klasse over trøjen.

En klassisk lysblå trøje med et hvidt bånd til at skille ærmer og torso, er altid flot. Og det slipper darmstädterne også godt afsted med til den nye sæson.

Men et alt for moderne sponsorlogo til en trøje, der trækker en tråd tilbage til klubbens første oprykning i 1977-78, er med til at trække det samlede indtryk voldsomt ned på en trøje, hvor de øvrige logoer ellers er godt integreret.

 

FC Heidenheim  ⚽️⚽️

Heidenheim er den nye og lidt kedelige dreng i klassen, som ingen helt orker at lege med. Og det går også igen i trøjen. Den røde farve er typisk for Heidenheim, men den ligner også noget, den kedelige drengs mor har fundet i genbrugsforretningen og har tvunget sin store dreng til at gå i.

Mønstret i trøjen er ganske fint, og den hvide krave giver også trøjen lidt kant. Men den giver også mindelser om noget, DDR’s abonnementsmestre i 1980’erne, Dynamo Berlin, altid stillede op i.

Det blå klublogo på venstre bryst giver indtrykket af, at mor er kommet hjem med to forskelligt farvede sokker fra genbrugsforretningen.

 

Læs også: Anmeldelse af Bundesligatrøjerne fra 2022/23

 

Alle Bundesligatrøjerne for denne sæson kan ses her.

 

You may also like
HSV, optakt, 2. Bundesliga
Optakt til 2023-2024 sæsonen i 2. Bundesliga: Er nedrykkerne oprykningsfavoritter?
Bundesliga, Bundesligatrøjerne
Anmeldelse af Bundesligatrøjerne 2022/23
Bundesligatrøjerne for sæsonen 2020/21
Guldregn i Dortmund – ny kæmpekontrakt med Puma