bulibold.dk: Alt om tysk fodbold - Bundesliga, podcast, Tysklands landshold, fodboldrejser og billetter
Home > 1. Bundesliga > Tyske trøjer fortjener tyske firmaer

Tyske trøjer fortjener tyske firmaer

Kun hver fjerde fodboldtrøje i Bundesligaen prydes af et udenlandsk firma. Det er langt mindre end i de øvrige europæiske topligaer.

Af Lars Andersson, Sport Executive

I februar kom det fra, at engelske Chelsea havde skrevet kontrakt med Yokohama. Det japanske dækfirma skal fra næste sæson og fem år frem pryde Chelsea-trøjen – formedelst 48 millioner euro per sæson. Det var endnu et eksempel på, at udenlandske ikke-vestlige firmaer investerer i de europæiske topligaer – med en enkelt undtagelse. I Bundesligaen dekorerer et udenlandsk firma nemlig kun hver fjerde fodboldtrøje – og det er langt færre end de øvrige store ligaer, Premier League, Primera Division, Ligue 1 og Serie A.

Således er andelen af udenlandske investeringer i trøjesponsorater i Bundesligaen kun på 24 procent – mod 86 procent i den spanske Primera Division, 75 procent i den engelske Premier League, 68 procent i den franske Ligue 1 og 47 procent i den italienske Serie A.

Det viser tal fra analysefirmaet Repucoms ’European Football Jersey Report 2014/15’.

Bundesligaen har dog også en svagere stigningstakst i prisen på et trøjesponsorat end de øvrige topligaer. Indtjeningen på trøjesponsorater steg således med 9 procent i Bundesligaen fra sæson 2013/14 til 2014/15, mens stigningen lød på 36 procent i Premier League, 30 procent i Primera Division, 21 procent i Serie A og 13 procent i Ligue 1.

Alt i alt tjener de 18 klubber i Bundesligaen 139 millioner euro på trøjesponsorater i sæson 2014/15. Europas næsthøjeste beløb – kun overgået af Premier League, der tjener 213 millioner euro. Her er dog 20 klubber til at fordele kontanterne.

Bayern München har Europas fjerdestørste trøjesponsorat – nu overgået af Manchester United, Chelsea og FC Barcelona.

FAKTA

ANDELEN AF UDENLANDSKE INVESTERINGER I TRØJESPONSORATER I DE 5 STØRSTE EUROPÆISKE LIGAER:

Primera Division: 86 %
Premier League: 75 %
Ligue 1: 68 %
Serie A: 47 %
Bundesligaen: 24 %

INDKOMSTEN FRA TRØJESPONSORATER I SÆSON 2014/15 I DE 5 STØRSTE EUROPÆISKE LIGAER: Pris i mio. euro.
Premier League: 213
Bundesligaen: 139
Primera Division: 113
Ligue 1: 96
Serie A: 84

DE STØRSTE TRØJESPONSORATER I FODBOLD – PRIS PER SÆSON – INDGÅEDE AFTALER: Pris i mio. euro.
Manchester United, GM Chevrolet, 58
Chelsea, Yokohama, 48
FC Barcelona, Qatar Airways, 32
Bayern München, Deutsche Telekom, 29
Real Madrid, Fly Emirates, 28
Liverpool, Standard Chartered, 22

Kilde: Repucom

You may also like
2. Bundesligatrøjerne 2020/21
2. Bundesligatrøjerne for sæsonen 2020/21
Tyske ord, udtryk, sprogblomster
Tyske sprogblomster – de bedste, tyske fodboldudtryk
Bulipod ep. 12 – Dansker-invasion, Schweinsteiger og de største, tyske handler
Farvel til den store Bastian